Sct. Nicolai Kirke
top-alter.jpg

Foredrag i Sct. Nicolai

Onsdag d. 18. september kl. 19.30: Musikforedrag om Forfulgte kristne

Torsdag d. 10. oktober kl. 19.30: Introduktionsforedrag til lørdagskoncerten 'Komedien i ord og toner' v/ Martin Herbst, se beskrivelse nedenfor.

Onsdag d. 30. oktober kl. 19.30: Foredrag om Dostojevskij v/ Annette Jørgensen

Komedien i ord og toner

Dantes Den Guddommelige Komedie er verdens mest kommenterede litterære værk. Siden det udkom efter Dantes død i 1321, har det inspireret generation efter generation af læsere. Når det kommer til kunstnere, malere og forfattere er spørgsmålet ikke, hvem der har ladet sig inspirere af Komedien (’Komedie’ betyder, at det begynder dårligt, men ender godt), men hvem der ikke har.

Grunden til værkets fascinationskraft er enkel. Den Guddommelige Komedie er et enestående spejl på den menneskelige tilværelse i al dens gru, fortvivlelse, desperation, mulighed, herlighed og skønhed. På Dantes rejse i de tre middelalderlige efterlivsriger; helvedet, skærsilden og paradiset bliver han konfronteret med snart sagt enhver tænkelig eksistentiel udfordring, og han finder vej. Heri ligger værkets relevans for den nutidige læser, der også skal navigere på et hav af strømninger, udfordringer og visuelle bombardementer, ikke mindst fra de digitale platforme.

Mere end noget andet er Den Guddommelige Komedie en dannelsesrejse. På denne rejse bliver Dante vejledt af Vergil, der repræsenterer den klassiske tradition og af Beatrice, der repræsenterer den kristne. Det er således på selve fundamentet af europæisk kultur, at Dante genvinder orienteringssansen og bliver forsonet med sig selv og sin historie.

I en tid, hvor grådighed, splittelse, magtliderlighed og krig truer verdenssamfundet, og hvor vi har erstattet the Great Book med Facebook, er Dantes mesterværk så aktuelt som aldrig før. Kom med på en rejse til eksistensens sorte hul og videre til en verden, hvor omdrejningspunktet er kærlighed og oprigtig glæde på næstens vegne.

Martin Herbst, teolog, forfatter og rejseleder, er en af Danmarks mest vidende Dante-kendere. Han underviser i Den Guddommelige Komedie på Folkeuniversitetet, Præsternes Efteruddannelse og talrige andre steder bl.a. på sine dannelsesrejser til Firenze. Han er tillige forfatter til en række bøger, senest den anmelderroste Den Guddommelige Komedie for Alle, Apuleius’ Æsel, 2022.

Kontakt og find vej

• Sct. Nicolai Kirke