Kirkegården Sct Nicolai Sogn

Sct Nicolai Kirke benytter Svendborg Assistens Kirkegård til begravelser.

Oprindelig var der en kirkegård umiddelbart rundt om den fritliggende kirke. Men omkring år 1800 frasolgtes dele af kirkegården til bebyggelse. Og i 1805 blev begravelser inde i kirken forbudt, så nu opstod en akut pladsmangel. I 1827 blev Svendborg Assistens Kirkegård indviet, hvorefter begravelserne på Sct Nicolai kirkegård gradvist ophørte.

Kirkegårdens mange gravminder er i dag forsvundet fra kirkegården med undtagelse af et enkelt intersessant gravminde. Det er en vedbenddekoreret grå sandstensgrotte med indfældet hvid marmortavle, kronet af et hvidt marmorkors.

Indskriften lyder: "Morten Andersen Ravsted, født 1742, død 1821. En taknemmelig datter satte dette minde." Den taknemmelige datter var Frederik den 6.'s elskerinde, Oberstinde Dannemand, født Frederikke Rafsted. Gravmindet er af hensyn til vind og vejr flyttet ind i nordre sideskib.

Læs mere om kirkegården og se oversigtskort

www.svendborg-kirkegaarde.dk